|
|
O značce |
|
agria - úspěšná historie
Než vyjel z výrobního závodu v Möckmühlu milióntý malotraktor, muselo být v první řadě vyrobeno několik zemědělských
strojů značky agria. Dějiny tohoto vzniku jsou, tak jak tomu bylo v poválečných letech, vyznačené
nouzí a pionýrským nadšením, a výrazným způsobem se na nich odrážela hospodářská situace
v poválečném Baden-Württembergu.
Továrníkovi a zakladateli tehdejší Strojírny Möckmühl, panu Erwinu Mächtelovi, se v roce spolu
s jeho partnerem a technickým vedoucím panem Dipl. Ing. Otto Göhlerem podařilo zachránit před
demontáží část výrobních zařízení a surovin z jeho továrny na ozubená kola v Karlsruhe a převést
tyto prostředky do místa Ruschen v sousedství Möckmühlu.
Začátky podnikání
K dispozici toho bylo v začátcích málo, ale to málo bylo o to cennější: několik dobrých kvalifikovaných
pracovníků, vybrané stroje z dřívější továrny na ozubená kola a získaný pozemek s ovocnými stromky.
Brzy zde vznikly dvě budovy, ve kterých se pracovníci i z jiných profesí učili ze zbývajících materiálů
vyrábět první výrobky. Prvními produkty nebyly ani díly pro letadla, které si ve válečných podmínkách
do roku 1945 vyžadovaly tvořivost pana Mächtela a pana Göhlera, ani díly motorů, ale dětská autíčka
a dýmky ze zbývající fenolové pryskyřice, ruční vrtačky, zařízení na uzavírání nádob a mlýnky na mák.
Tímto způsobem našel civilní využití i hliník z ještě zbývajících leteckých vrtulí a materiál z kluzných ložisek.
Vznik prvního motorového kypřiče
Na základě potřeby a požadavků trhu (zvláště ze strany vinařů ze sousedství) se pánové Mächtel
a Göhler pro projekt zaměřený k výrobku, který měl nakonec vytáhnout jméno Möckmühl na světlo
světa a který se měl na mnoha místech stát synonymem pro danou skupinu produktů: motorový kypřič
agria!
V letech 1946-1947 se při obtížném shánění materiálu a po napínavých pokusech nejdříve s prototypy
bez pohonu kol, nakonec podařilo vyrobit první stroj s poháněnými koly. To byl začátek specializace
pro výrobu motorových zařízení a užitných vozidel pro zemědělství a lesní hospodářství.
Vítězná cesta začíná
První motorové kypřiče agria byly na světě, ale jak se mělo pokračovat bez peněz a bez materiálu?
Čas ale pracoval pro firmu agria: v roce 1948 přišla měnová reforma a Marshallův plán založil
v zásadě jiné podmínky pro hospodářský rozvoj. Všechno teď šlo velmi rychleji: pokud se v roce 1948
v Möckmühlu potěšili se stým strojem, tak na výstavě DLG v roce 1958 mohl ministr a pozdější spolkový
prezident Dr. Lübke Erwinu Mächtelovi poblahopřát ke stotisícímu stroji a dnes můžeme s hrdostí
pohlédnout již na milióntý stroj agria.
|
|